Marqt moet lekker binnen de Amsterdams ring blijven

Afbeeldingsresultaat voor fd logo

‘Marqt moet lekker binnen de Amsterdamse ring blijven’ 27 juni 2019

Ecosupermarkt Marqt moet zijn ambitie om te groeien loslaten. De droom van tientallen biologische supermarkten door heel Nederland is niet realistisch. Het kwakkelende Marqt richt zich op consumenten die relatief veel geld overhebben voor biologische, veelal lokaal geproduceerde levensmiddelen. Die doelgroep is heel klein en om te overleven moet het bedrijf zich daarbij neerleggen.

Een filiaal van Marqt.

Een filiaal van Marqt.Foto: Bert Spiertz / Hollandse Hoogte

Dat zeggen retaildeskundigen Cor Molenaar en Paul Moers in reactie op het nieuws dat Marqt een nieuwe strategie gaat ontwikkelen. 

Deze week werd bekend dat het verlieslatende supermarktbedrijf op zoek gaat naar ‘strategische allianties’. Marqt heeft in zijn tienjarig bestaan nooit winst gemaakt en is vooral een hoofdstedelijk fenomeen gebleven: van de negentien winkels zitten er twaalf in Amsterdam. De recent vertrokken topman Joost Leeflang, wilde het aantal winkels opkrikken naar veertig.

‘In pakweg Nijmegen lachen mensen je uit als je er een Marqt neerzet’

• Cor Molenaar, retaildeskundige

Gestoord idee

Volgens Moers is dat niet realistisch. ‘Dat was een gestoord idee. Binnen de Randstad is best een doelgroep die ecologische producten wil kopen en voor wie budget niets uitmaakt. Maar in de rest van het land ontbreekt die.’

Molenaar: ‘Het is typische tunnelvisie van binnen de Amsterdamse ring om te denken dat ook de rest van het land op Marqt zit wachten. In pakweg Nijmegen lachen mensen je gewoon uit als je er een Marqt neerzet.’

Nettoverlies van €1,3 mln

Marqt werd in 2008 opgericht door Quirijn Bolle en Meike Beeren. Zij kwamen van Ahold en wilden met Marqt een totaal ander soort supermarkt neerzetten: louter biologische producten en geen grootschalige inkoop, maar een directe relatie met leveranciers en klanten.

Het eigen vermogen slonk in 2017 van €1,2 mln naar €0,5 mln.

Uit het laatst gedeponeerde jaarverslag (2017) blijkt echter dat Marqt spartelt. Het eigen vermogen slonk dat jaar van €1,2 mln naar €0,5 mln. Marqt leed in 2017 een nettoverlies van €1,3 mln. Het eigen vermogen was dus negatief geworden, als de aandeelhouders niet hadden bijgestort.

In 2017 stapte het Belgische investeringsfonds Verlinvest, op dat moment de grootste aandeelhouder, uit het bedrijf. Social Impact Ventures en een investeringsfonds van Triodos traden dat jaar toe als aandeelhouders. Zij staken €1,2 mln in het bedrijf: €0,9 mln aan eigen vermogen en €0,3 mln in de vorm van een achtergestelde lening.

Geen geld ingebracht

Andere aandeelhouders zijn oprichters Bolle en Beeren, Bakinvest, MMB en Planwijck, een investeringsvehikel van Annelies van der Vorm. Volgens een woordvoerder zijn zij ook allemaal kredietverstrekkers aan Marqt. Rabobank is al jaren de huisbankier van de ecosupermarkt. Marqt sloot 2017 af met €3,7 mln aan langlopende schulden, waarvan €2,2 mln is achtergesteld op de lening van de bank.

‘Vertel bijzondere verhalen, dan zijn er altijd wel mensen die ervoor willen betalen’

Paul Moers, retailconsultant.

In het jaarverslag, dat medio 2018 werd gepubliceerd, schrijft Marqt dat investeringen in nieuwe winkels zullen worden gefinancierd met geld van de bank en met nieuw groeikapitaal van de aandeelhouders. Hoewel er sindsdien vier nieuwe winkels bij zijn gekomen, hebben de aandeelhouders het afgelopen jaar toch geen geld ingebracht, aldus de woordvoerder. ‘Omdat daar er geen noodzaak voor was.’

Samenwerking?

Marqt zoekt nu samenwerking met andere partijen. Retaildeskundige Moers ziet daar weinig heil in. De oplossing voor Marqt zit niet aan de kostenkant, maar in het laten zien van je meerwaarde. ‘Vertel bijzondere verhalen, laat zien waar die producten vandaan komen. Dan zijn er altijd wel mensen die ervoor willen betalen.’

Molenaar ziet wel kansen voor samenwerking, maar niet met andere supermarkten. Volgens hem moet Marqt optrekken met andere partijen die inspelen op de behoeften van de milieubewuste consument. ‘Denk breder dan voeding, bijvoorbeeld aan transport of energie.’