Appie Today is geniale zet van Albert Heijn
Appie Today is geniale zet van Albert Heijn
- FOOD-EN-RETAIL
- 9925 x gelezen
- Paul Moers
Dit is echt een stap die Albert Heijn weer extra aandacht gaat geven. Een krachtig merk als Albert Heijn moet immers alle kansen pakken om met klanten in gesprek te komen. Dat kan via de winkels, via advertenties, maar natuurlijk ook via de social media. Nu de bevolking aan het vergrijzen is en de demografische groei sterk begint af te nemen, is het meer dan ooit cruciaal om ook de jonge doelgroepen aan je te gaan binden.
Die gebruiken nauwelijks nog de klassieke media en dus moest er een andere aanpak komen. Nu zelfs de oudere generatie volop op internet zit is er geen enkele reden meer te bedenken om niet volop gas te gaan geven in de nieuwe media. Dat is precies wat het bedrijf doet. Je hebt nu de kans om zowel jongere als oudere doelgroepen via internet te bereiken op een relatief betaalbare manier. Met Appie TV pakt Albert Heijn weer haar leiderschapsrol op. Bovendien geven ze een unieke invulling aan de waardepropositie. Nu het gevecht in de supermarktwereld harder en harder wordt, is het belangrijker dan ooit om deze waardepropositie regelmatig te vernieuwen en te verbeteren. Met Appie Today wordt daarin een mooie stap gemaakt.
Bijzonder is ook dat Appie Today gemaakt wordt voor en door klanten én medewerkers. De uitzending bestaat uit dagelijkse shows, reportages en series over eten, proeven, trends, actualiteiten, blunders en liefde binnen en buiten de supermarkt. Er wordt bewust gewerkt naar een volledig autonoom videoplatform dat uiteindelijk zelfs op eigen benen moet kunnen staan. Dat kan heel goed via bijvoorbeeld advertenties. Zelf kritiek wordt niet geschuwd. In het onderdeel Food for Thought kijken klanten kritisch naar Albert Heijn. In het eerste filmpje zien we al meteen een klant die aan de ‘groente en fruit sourcing manager’ Gé Happe (een van de meest ervaren specialisten op dit gebeid in Nederland) vraagt waarom de eetrijpe avocado’s die veel duurder zijn dan gewone avocado’s niet altijd eet rijp zijn. Gé Happe geeft eerlijk aan dat deze kritiek hard aankomt maar dat de klant een punt heeft. Sterker nog, hij geeft aan hier werk van te maken. Dit moet je maar durven als bedrijf. Een prachtige manier om iedere keer je producten en diensten te verbeteren. Niet er omheen draaien maar gewoon eerlijk zijn.
Daarmee geef je aan naar de klant te luisteren. Dit programma onderdeel gaat nog vaak stof doen opwaaien en is het meer dan waard om regelmatig te bekijken. In Bakkie Today worden wekelijks aan de koffietafel allerlei stellingen besproken en uitgezocht. Heel toegankelijk en zonder opsmuk. Nog zo’n onderdeel is “Hoe zit het met…..”. Zo kan bijvoorbeeld de vraag gesteld worden of suiker nu gezond of niet gezond is en hoe dat precies zit. Een verslaggeefster gaat het voor je uitzoeken. Zo is er ook vlogger en vakkenvuller Sjoerd die allerlei zaken in de winkel bespreekt. Dat gebeurt allemaal op een simpele en flitsende manier.
Er zijn genoeg onderdelen om even naar te kijken en weer op de hoogte te zijn. Natuurlijk zal er moeten worden getest of alles aanspreekt, maar dat komst vanzelf goed want dit medium kun je razendsnel aanpassen. Met 950 winkels 100.000 medewerkers, en 30.000 producten, is er genoeg stof om verhalen te vertellen. Albert Heijn staat met deze nieuwe stap midden in de samenleving en gaat zeker klanten en medewerkers met elkaar verbinden, op een meer dan toegankelijke manier. Dat is prachtig voor een krachtig merk als Albert Heijn.
Met Appie Today wordt een nieuwe fase ingeluid die zal nadreunen in de supermarktwereld maar ook in de klassieke mediawereld. Albert Heijn zal dit medium gebruiken om steeds meer informatie te gaan geven die ze vroeger via de oude media deelden. Hiermee wordt weer een voorsprong genomen: iets dat Albert Heijn aan zichzelf verplicht is. Aangezien alle supermarkten elkaar eindeloos kopiëren, zullen anderen wellicht volgen. Die hebben dan wel een hele zware inhaalrace te managen!
Paul Moers
Paul Moers Strategic Marketing Services