50 + marketing biedt kans voor economische groei

50+ marketing biedt ultieme kans op economische groei

23 nov 201409:40

 

  • weblog De retail heeft het nog nooit zo moeilijk gehad als in de laatste jaren. De bestedingsniveaus van de consumenten zijn zwaar teruggevallen. Sommige winkelketens zoals de bouwmarkten hebben te maken met een terug val in omzet van ruim 40 % sinds het begin van de crisis. Nu zelfs 3 franchisewinkels van de Hema failliet zijn gegaan is het alarmfase rood in de retail. 50+ marketing is het lichtpunt.
De alarmfase rood geldt overigens ook voor de leveranciers. Die kijken met angst en beven naar de marktontwikkelingen en richten zich steeds meer naar het buitenland zoals Azië, om daar omzet vandaan te halen. Hoe begrijpelijk ook, je lost er voor de Nederlandse markt weinig tot niets mee op. In de winkels wordt het steeds duidelijker dat het aan alle kanten aan innovatie ontbreekt. De marketing voor 50+ is daarbij een enorme kans. Dat valt echter in de praktijk vies tegen. Noem het bovendien geen ouderenmarketing want dat voelt als een stigmatiserend woord en zet marketeers op het verkeerde been. We moeten heel snel anders leren denken want er blijft een ongekend potentieel liggen in deze economie.
Goede marketeers zouden toch echter betaald moeten worden om kansen te zien en daarop in te spelen. De generatie van 50+ bezit maar liefst 80% van het totaal in Nederland aanwezige vermogen. Het aantal 50+ inwoners neemt toe van 6,2 naar 7,5 miljoen. Daar zit dus echtespending power. In de reclame en commercials merk ik daar echter weinig van. Reclamemakers blijven zich maar doodstaren op jonge mensen in de reclame uitingen. Er wordt zelfs het argument gebruikt dat het niet aan reclamemakers is om de maatschappij te veranderen. De 50+ generatiie roept echter steeds vaker: ‘neem mij serieus en erken dat ik besta.’
Er wordt volstrekt onvoldoende naar geluisterd. Dat is ongelofelijk dom. De ouderen van nu zijn totaal anders dan de ouderen van 25 jaar geleden. Er is vitaliteit alom. Waarom dit dan niet laten zien? Ouderen moet je niet als karikatuur neerzetten zoals nu nog regelmatig gebeurt. Daarmee neem je immers afstand van een doelgroep die van levensbelang gaat worden voor de economie. Toon ouderen juist zoals ze zijn. Nu de bestedingen aan alle kanten terug lopen moet je gaan zoeken naar manieren om met de 50+ generatie in contact te komen en met een relevant aanbod te komen van producten. Daarbij gelden een aantal belangrijke regels:
Neem ouderen serieus en ontken ze niet – Reclames die enkel en alleen op ouderen focussen missen de werkelijkheid. • Lever gemak – Zo zijn de potten van Hak nu zeer makkelijk te openen. • Lever comfort – Steeds meer automerken begrijpen dat adverteren met een flitsende rode auto die erg snel kan rijden niet echt relevant is voor de 50 + doelgroep. • Zorg voor betere mobiliteit – Zo zijn elektrische fietsen nu populair bij 50 + maar ook bij steeds jongere mensen. • Geef extra financiële ruimte – Verzekeraars en banken kunnen inspelen op het feit dat ouderen hun huis al lang hebben afbetaald, maar graag wat extra cash willen hebben om nog meer leuke dingen te doen. • Luxe – Juist doordat er vaak financiële ruimte aanwezig is willen ouderen nog wel eens bijvoorbeeld een betaalbare reis combineren met ultiem luxe extra’s. • Zorg voor gastvrijheid – Veel winkels lijken wel Spartaanse instellingen waarbij je vooral niet even mag zitten en uitrusten. • Heb respect – De manier waarop in sommige commercials ouderen worden weggezet zal voor veel ouderen een reden zijn om bij dat merk weg te blijven.
Dit zijn een paar simpele aanwijzingen hoe je de financieel waanzinnig interessante markt voor 50 plussers kunt benaderen. Marketeers van nu moeten leren te begrijpen waar markt potentieel zit. De kunst van marketing is immers om geld dat bij een ander zit, jouw kant op te krijgen. Aan het potentieel van 50+ wordt tot nu veel te weinig aandacht besteed. Sterker nog, marketeers en reclamemensen lopen er hard van weg. Ze vinden het blijkbaar niet spannend genoeg. Het reclamebureau dat riep dat het niet aan de reclamewereld is om met maatschappelijke veranderingen voorop te lopen is zeer kortzichtig. Marketeers en reclamemensen veranderen juist continu de wereld. Er worden continu vernieuwingen aan de man gebracht. Dan verschuil je je dus achter drogredenen en lafheid. Marketing heeft als functie om je doelgroep te begrijpen en daarop in te spelen. Dat zou best eens wat meer mogen gebeuren. Durf dat te doen met producten en reclames die spannend en vernieuwend zijn. Nederland wordt wakker, want in deze sombere economische tijden ligt hier een schat aan kansen. Gooi die terughoudendheid overboord. Ouderenmarketing kan wel degelijk ook “sexy” zijn als je maar een paradigma durft te doorbreken.
Paul Moers directeur van consultancybureau Paul Moers Strategic Marketing Services. Daarnaast schrijver van een groot aantal managementboeken.
Meer over dit onderwerp in zijn recente tv uitzending van Meldpunt NPO 2, klik hier
50+ marketing is het lichtpunt