Jumbo Foodmarkt Breda is les voor andere supermarkten
Foodmarkt Breda is les voor andere supermarkten
26 mrt 2014
Weblog Marketing Tribune door Paul Moers
Morgen is het 1 jaar geleden dat Jumbo Foodmarkt in Breda werd geopend. Het concept oogstte veel lof, maar er werd ook afgevraagd of deze winkel überhaupt wel winstgevend kon zijn. Inmiddels lijkt het er sterk op dat Jumbo met deze unieke aanpak prachtige elementen in handen heeft om de Nederlandse supermarktwereld eindelijk weer eens in beweging te krijgen. Een professionele evaluatie door de ogen van een marketeer.
Waar Albert Heijn vooral bezig is met logistieke processen weet Jumbo de emotie bij de klant te raken. Daarbij tonen ze veel lef en durven de gebaande paden te verlaten. Nu de supermarktomzetten beginnen te dalen heeft Jumbo als een van de weinige formules een concreet antwoord door horeca en supermarkt écht met elkaar te verbinden. Zij hebben als geen ander begrepen dat stilzitten geen optie meer is.
Zelfs op een doordeweekse dag is het druk in de Jumbo Foodmarkt. Het is opvallend hoeveel mensen ook de horecafunctie benutten. In het restaurant is geen plaatsje meer te vinden. De horeca is dan ook meer dan betaalbaar. Een grote beker yoghurt met als topping een dikke laag bosbessen bijvoorbeeld kost slechts 1 euro! Kant en klare maaltijden vers bereid en zonder pasteurisatie proces kosten slechts 2,50 euro. Het mooie is dat Jumbo zich niet laat verleiden tot hoge prijzen ook niet voor de horeca. Ook de pick & mix concepten werken perfect. Zo kun je alle soorten tomaten bij elkaar gooien zonder enig probleem. Het zelfde gebeurt bij de vis. Er is een heel schap waar je zelf je visschotel kunt samenstellen. Dit is overigens ook een uitstekend idee voor de enorme toename van het aantal eenpersoonshuishoudens. Je kunt nu verschillende soorten vis meenemen zonder dat je teveel verplicht moet kopen en later weer weggooit. Bovendien is alle vis inclusief diepvries ook nog eens op één plek gecentraliseerd zodat je echt een massieve muur van visaanbod krijgt.
Het idee van de prijshelden is ook in Jumbo Foodmarkt terug te vinden. De bananen van 99 cent vallen natuurlijk duidelijk op. Het zal hier echter niet bij blijven. De formule gaat verder met het neerzetten van deze prijshelden om een duidelijk signaal aan de markt af te geven. Daarnaast heeft de winkel ook originele huismerken die anders zijn dan anderen. Thuis uit eten is hier een mooi voorbeeld van. Producten gemaakt om jezelf thuis écht te verwennen. Daily Chef karamel is werkelijk om van te smullen.
De mensfactor is terug gebracht in de Jumbo Foodmarkt. Daarvoor verdient Jumbo alle lof. Als je binnenkomt wordt je meteen geconfronteerd met allerlei bedieningsafdelingen die vers voor je staan te koken. De geuren komen je overal tegemoet. Dit is typisch een winkel waar je met grote honger meteen aan de bak kunt. De klant heeft de keus. Je kunt ofwel alle ingrediënten vers aankopen en thuis zelf aan de slag. Je kunt het kant en klaar kopen en indien gewenst kun je het laten warm maken of al warm meenemen. En dat allemaal voor hele scherpe prijzen. Boze tongen beweren dat er in deze Foodmarkt geld achteraan moet maar feit is dat dit het beste laboratorium is dat een supermarkt ooit gebouwd heeft. Ja de prijzen zijn scherp en personeelskosten hoger, maar aan de andere kant is de omloopsnelheid hierdoor ook erg hoog. Klanten worden écht verleid ook middels cross selling. Jumbo neemt nu allerlei elementen over in de nieuwe vestigingen zoals bijvoorbeeld de in maart omgebouwde vestiging van C1000 in Maastricht. In deze supermarkt bereid het personeel pizza’s in ovens en maken ter plaatse vers gebak met vers fruit. Ook worden er broodjes bereid, is er een vleesrijpkast en een zelfschepdiepvries voor vis. Verder zijn ook de opvallende wandschilderingen in deze 1900 m² winkel overgenomen uit Breda. Je ziet dus dat Jumbo doorgaat op de ingeslagen weg en nu ook kleinere winkels een uplift kan geven.
Ik vermoed dat we de komende jaren nog veel elementen uit Jumbo Foodmarkt tegen gaan komen in de Jumbo winkels en dat de Jumbo Foodmarkten in aantal zeker gaan uitbreiden. In Veghel hebben ze immers als geen ander begrepen wat ondernemen betekent. Het is een van de weinige retailers die tegen de stroom op durven te roeien. Wat een verademing!
Paul Moers
retailmarketeer
Directeur Paul Moers Strategic Marketing Services www.pmsms.nl