Paul Moers in Kassa over prijsmeting Supermarkten

Opmerkelijke daling van de prijzen in supermarkten

11 juni 201400:01

weblog Paul Moers Marketing Tribune juni 2014: Zaterdag 7 juni mocht ik voor het programma Kassa van de Vara komen praten over een opmerkelijk feit. Uit een prijsmeting van de huismerken bij supermarkten bleek dat er de laatste anderhalf jaar een daling te zien is in de prijzen. Dat is een fenomeen dat we lang niet hebben gezien.
Hier een link naar de uitzending van Kassa of kijk hieronder.
Vanaf januari 2013 meet Kassa regelmatig een boodschappenmandje met verschillende artikelen van diverse supermarkten. De uitslag in het programma was als volgt:
* Aldi van 42,95 in jan 2013 naar 39, 76 in mei 2014: -/- 7,4 %
* Lidl van 42,57 in jan 2013 naar 41,57 in mei 2014: -/- 2,3 %
* Plus van 55,66 in jan 2013 naar 53,74 in mei 2014: -/- 3,5 %
* Jumbo van 54,45 in jan 2013 naar 53,64 in mei 2014: -/- 1,5 %
* AH van 56,72 in jan 2013 naar 56,40 in mei 2014: -/- 0,5 %
* C 1000 van 54,65 in jan 2013 naar 55,06 in mei 2014: + 1 %
De oorzaak van de daling ligt op drie terreinen:
• Door de economische crisis is de consument prijsbewuster geworden
• De omzet in de supermarkten daalt gecorrigeerd voor inflatie al jaren.
• De concurrentie tussen supermarkten verhevigt. Je kunt alleen nog maar afpakken van de ander.
Met name Aldi is opvallend. Met een prijsdaling van 10 % probeert Aldi een antwoord te vinden op de succesvolle opmars van Lidl. Het marktaandeel van Aldi stagneert terwijl Lidl zeer succesvol blijft doorgroeien. Bovendien houden Aldi en Lidl de supermarkten inmiddels in een wurggreep. Het wordt zodoende onmogelijk gemaakt om de prijzen te verhogen. Dat is een interessant fenomeen!
Paul Moers
De link naar de uitzending: https://www.youtube.com/watch?v=Og72O6tuI9U&feature=em-upload_owner